
2 x Teater: Lille Bergman & En dåres försvarstal | Bergman, Baby & The Defence of A Fool
Lille Bergman | Bergman, Baby
regi | directed by: Emma Behrendtz
med | with: Emma Behrendtz
språk | language: svenska | Swedish
längd | duration: 20 min
I mormors lägenhet sammanflätas fantasi och starka minnen hos den ensamme Lille Bergman. Föreställningen är inspirerad av Laterna Magica, Bergmans fiktionaliserade autobiografi, och skapades för Strindbergs Intima Teaters Feministiska Bergmanfestival. Regissören och skådespelaren Emma Behrendtz beskriver pjäsen som en “hyllning till barnet, som möter en vuxenvärld som inte förstår sig på honom” och en berättelse om hur man formas som människa genom att skapa.
Little Bergman’s imagination and memories entangle when he sits alone in his grandmother’s apartment. The play is influenced by Laterna Magica, Bergman’s fictionalized autobiography. It premiered under the Feminist Bergman Festival at Strindberg’s Intimate Theater in Stockholm. Playwright and actress Emma Behrendtz wrote the piece as “a tribute to a child as he is entering an unsympathetic adult world” and a narrative about creativity in people’s formative years.
En dåres försvarstal | The Defence of a Fool
regi | directed by: Therese Bergman
manus | script: Anna Wallander, Therese Bergman, Johan Melin
med | with: Anna Wallander
språk | language: svenska | Swedish
längd | duration: 60 min
1895 publicerades i Frankrike med buller och bång Strindbergs dagböcker från de passionerade, kreativa men destruktiva äktenskapssåren med skådespelaren Siri von Essen under titeln “En dåres försvarstal”. Paret skrev ett jämlikhetskontrakt. Trots deras pionjära strävan uppstår skandal, paranoia och svartsjuka. Mer än hundra år sedan är det dags att föra Siris talan mot ex-makens vassa penna. Det gör Anna Wallander i en monolog i hög fart.
In 1895 Strindberg published with noise and commotion in France his diaries from his passionate, creative yet destructive marriage with actress Siri von Essen as “The Defence of a Fool”. The couple signed a contract of equals. Despite all their pioneering eagerness, scandals, paranoia and jealousy arise. One century later it is high time someone pleaded her cause against her ex-man’s sharp pen. Anna Wallander’s high-speed monologue is such a response.
Foto: Point of You/Anders Thessing